torsdag 6 mars 2008

Medieanvändning

I dagens Medievärlden (tidning om mediebranschen) är jag intervjuad eftersom jag gjort den självklara iakttagelsen att ungdomar konsumerar medier på ett annat sätt än vi som är äldre. Jag menar att internetgenerationen konsumerar medier i mindre bitar, sekvenser, medan vi gamlingar gärna konsumerar medier linjärt, dvs från pärm till pärm, eller Rapport från början till slut.
Sedan intervjun i medievärldens gjordes har jag läst ytterligare en undersökning som visar att tv tappar unga tittare i en rasande fart. Unga väljer hellre att konsumera videoklipp, eller hela program via datorn. Det ger större valfrihet och ger möjlighet att själv välja plats och tid för att titta på rörliga bilder. Så bli inte förvånad om tv i dess nuvarande form kommer att tappa många tittare. Rörliga bilder hör inte längre till teven utan till datorn. Säger man detta till gamla "medieexperter" får man alltid frågan (som är snudd på påstående): Men kommer de inte att konsumera medier som vi gör, när ungdomarna växer upp? Nej - jag är inte så säker på det. De gamla "medieexperterna vill gärna tro det, men jag gör det inte.

Inga kommentarer: